♥ Bloggdesign svar

Jag har fått in några frågor om bloggdesign, så jag tänkte ta och svara på en iaf. just nu innan jag lägger mig..

Såhär ska jag försöka förklara just nu;


Alltså hur man väljer typsnitt, färg osv. på sin meny


Det första man gör är att gå in i sin stilmall och letar upp avsnittet som heter..

.navheader {
font-family: Arial, Century gothic;
font-size: 14px;
font-weight: bold;
color: #666666;
padding:5px 5px 0px;
margin-bottom:0px;
background-color:#FFFFFF;
}


Det är alltså här man ändrar RUBRIKERNA i menyn t.ex. "Senaste inläggen" "Arkiv" osv.


För att ändra det som står under inläggen dvs. stilen på vad sina inlägg heter, eller även arkiv, länkar osv. För att klargöra mer om någon inte förstår detta t.ex. "Oktober 2009" "Länkarnas namn" osv.

För detta letar du upp avsnitten som heter (även den i stilmallen);

.nav {
font-family: Arial;
font-size: 12px;
font-weight: bold;
color: #000000;
margin: 0px;
}

.nav ul {
margin: 0px 0px 0px;
padding: 3px 8px;
font-weight: normal;
background-color: #FFFFFF;
}




För de som inte vet hur man ändrar länk färgerna på länkarna letar man upp; (Även den i sin stilmall)

.nav a { color: #000000; }
.nav a:hover { color: #000000; font-weight: normal; }


Där .nav a = är färgen man ser och
.nav a.hover = är när man drar muspekarn över

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad enkelt det verkade vara!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0